Crowdfunding en onlineveiling brengen € 49.564 op voor KVO

08 jun 2020 | Supporters

Ex-spelers Franck Berrier en Sébastien Siani én supportersfederatie Kustboys organiseerden in april en mei een crowdfundingsactie en onlineveilingen om KVO financieel een duwtje in de rug te geven. Deze acties leverden in totaal € 49.564 op. Deze som wordt nu verdeeld onder drie actoren: jeugdwerking (40%), sociale projecten (40%) en supporterswerking (20%). Elke supporter die zijn steentje heeft bijgedragen, ontvangt trouwens ook nog een leuke attentie in de vorm van een sixpack Filou.

Na de overname door buitenlandse investeerders is KVO financieel gered, maar midden april was de situatie minder rooskleurig. De overname was nog niet doorgevoerd en de club kreeg in eerste zit geen licentie waardoor een degradatie naar eerste amateur om de hoek loerde.
Ex-spelers Franck Berrier en Sébastien Siani startten daarop een crowdfunding om geld in te zamelen om de club een duwtje in de rug te geven. De supportersfederatie Kustboys organiseerde -samen met het Franse Les Chtis Collecteurs- dan weer een onlineveiling en KVO zelf verkocht alle ‘match worn shirts’ van afgelopen seizoen. Alle acties samen leverden uiteindelijk € 49.564 op. Het geld wordt nu verdeeld over drie actoren: jeugdwerking (40%), sociale projecten (40%) en supporterswerking (20%).    

Berrier: "We hebben onze duit in het zakje gedaan"
Ex-spelers Franck Berrier en Sébastien Siani waren de drijvende krachten achter de onlinegeldinzameling. “Toen we de actie op poten zetten, had KVO € 2,7 miljoen nodig om een kapitaalsverhoging te kunnen doorvoeren,” aldus Franck Berrier. “Zo een immens bedrag ophalen, was onrealistisch, maar we wilden niet gewoon wachten en niets doen. Uiteindelijk leverden heel wat mensen een bijdrage en zo creëerden we een hechte KVO-community. Uiteindelijk was de overname door buitenlandse investeerders cruciaal, maar via deze crowdfunding hebben we toch ook onze duit in het zakje gedaan.”

KVO-jeugdproduct en huidig speler van het Duitse FC Köln Birger Verstraete leverde met € 10.000 alvast een zeer stevige bijdrage. “Ik ben opgegroeid op de Schorre. Ik bracht er als jeugdspeler quasi elke dag door en gaf er tot vorig jaar ook nog training. De hele jeugdwerking telt meer dan 600 spelertjes, zoiets mocht gewoon niet verdwijnen. Daarom wou ik absoluut mijn steentje bijdragen aan deze actie. Ook omdat een groot deel van het geld terugvloeit naar diezelfde jeugdwerking en naar sociale projecten.”

Birger Verstraete (rechts): "Ik ben opgegroeid op 'de Schorre'."
Naast de jeugdwerking en sociale projecten krijgt ook de supporterswerking 20% van de koek. De supportersclubs leverden dan ook een flinke bijdrage in deze acties.
“In samenspraak met KVO startten wij een onlineveiling op waarbij onder andere wedstrijdshirts en kunstwerken werden geveild en supporter Tyhiesa Govaert verkocht mondmaskers. Ook de KVO-ambassadeurs Martin Heylen, Guga Baul, Kamagurka, Harry Van Barneveld, Koen Van Impe en Herr Seele zetten zich in voor deze veilingen. Zo werd onder andere een unieke ‘KVO Cowboy Henk-tekening’ van Herr Seele verkocht voor maar liefst € 1.000,” zo vertelt Kustboys-voorzitter Peter Van Nuffel.

De LP van Arno leverde maar liefst € 865 op
“Die tekening was meteen het item waarop het meest werd geboden,” zo vult pers- en communicatieverantwoordelijke van KVO, Bram Keirsebilck aan. “Een gesigneerd shirt van AS Roma-spits Edin Dzeko leverde € 955 op. Dat shirt kwam bij KVO terecht via Adnan Custovic, die een landgenoot is van Dzeko. Op een gesigneerde LP van Arno werd dan weer € 865 geboden. Ook ex-spelers en trainers als onder andere Adam Marusic, David Rozehnal, Rocky Bushiri, Fernando Canesin, Lars Wallaeys, Frederic Brillant, Laurent Depoitre en Yves Vanderhaeghe schonken kledij voor de veiling. Het was mooi om te zien dat zij KVO nog steeds een warm hart toedragen.”

Het Dzeko-shirt werd gekocht door een landgenoot van Dzeko en Custovic die in België woont
Uiteindelijk leverden alle acties samen dus € 49.564 op. Dat geld wordt integraal doorgestort naar de jeugdwerking (€ 19.825), de communitywerking (sociale projecten) (€ 19.825) en de supporterswerking (€ 9.912).
“Bij aanvang van de acties werd al gecommuniceerd dat het geld zou gebruikt worden om deze drie actoren te spijzen,” zo vervolgt Bram Keirsebilck. “We vinden het niet meer dan normaal dat net deze drie segmenten het geld krijgen. De jeugdwerking is met 600 jeugdspelers de hoeksteen van deze club en vervult een niet te onderschatten sociale rol in Oostende. Ook met onze communitywerking nemen we als club onze sociale functie ter harte. Een mooi voorbeeld daarvan is de samenwerking met VZW Duinhelm ter ondersteuning van onze G-ploeg. Last but not least stroomt er ook geld naar de supportersfederatie Kustboys. Zij startten mee deze inzamelingsacties op én stortten ook geld van de supportersclubs door.

Peter Van Nuffel van Kustboys: "Ook supportersclubs deden duit in het zakje"
Tel daarbij nog de persoonlijke inbreng van vele fans en dat alles zorgde ervoor dat de acties een succes werden. Er werd niet enkel een mooi bedrag verzameld, maar deze initiatieven tonen aan dat KVO kan rekenen op een hechte en trouwe community. De samenhorigheid bij de fans was groot en dat stemt ons tevreden. Daarom doen we als club ook nog een kleine geste naar alle deelnemers. Van élke fan die een bijdrage leverde, wordt zijn of haar naam binnenkort vereeuwigd in ons stadion en wie vanaf € 50 of meer bijdroeg, krijgt ook nog eens één of meerdere Filou-sixpacks cadeau. Over de exacte invulling van de gelden die naar de jeugd, community en supporters gaan, communiceren we binnenkort nog uitgebreider.”

"Elke schenker krijgt één of meerdere Filou-kratjes cadeau"
Het laatste woord is uiteindelijk voor voorzitter Frank Dierckens. “Ik wil alle supporters bedanken voor hun steun aan deze projecten. Dat zorgde niet enkel voor financiële steun, maar wellicht nog méér voor mentale support in moeilijke tijden. We hebben zware maanden achter de rug en als ik dan zie hoeveel fans meeleefden met onze club, daar doe je het voor.”