Nieuw shirt gecreëerd vóór én dóór fans

30 apr 2021 | Supporters

Naar aanleiding van het 40-jarig bestaan van de club in 2021 lanceerden KVO en Decathlon enkele maanden geleden een designwedstrijd voor nieuwe spelersuitrustingen. Op basis van enkele van die ontwerpen werd nu een eerste, (overwegend witte) uitrusting gekozen. De fans op wiens ontwerpen het shirt werd gebaseerd, figureren ook in de voorstellingsvideo (zie onder). En binnenkort heeft KVO nog meer in petto.

Toen eind december de designwedstrijd afliep, waren er een 250-tal ontwerpen binnen gekomen. Niet alleen supporters waagden zich aan hun beste teken- en kleurkunsten, ook ambassadeurs zoals Kamagurka, Guga Baul, Sebastien Dewaele en Martin Heylen, burgemeester Bart Tommelein én de voltallige spelerskern zetten hun beste beentje voor.
Uit die 250 ontwerpen werd nu een eerste design gekozen.
“Het was geen eenvoudige opdracht om uit de talloze inzendingen een design te kiezen,” aldus Executive President Gauthier Ganaye. “Wel is het zo dat de nieuwe zwarte uitrustingen van dit seizoen enorm aanslaan en verder bordurend op datzelfde stramien kwamen nu redelijk wat witte uitrustingen binnen. Die verscheidene witte uitrustingen werden samengelegd en op basis daarvan werd door KVO en Decathlon één nieuw, strak design bepaald.”
Het leuke is dat ook KVO-jeugdproducten Jelle Bataille en Robbie D’Haese resoluut voor een wit ontwerp gingen, net als twee KVO-jeugdspelertjes. “Zo is er een mooie synergie tussen onze jeugdwerking en de A-kern.”

“We zijn enorm blij met het partnership tussen KVO en Decathlon/Kipsta,” zo vertelt Vincenzo Verhoeven, bij Decathlon verantwoordelijk voor de clubmarkt in België. “Als partner van KVO zetten wij sterk in op co-creatie en interactie met de eerste ploeg, maar ondersteunen we ook de jeugdploegen en zelfs de fans om onze producten nog meer af te stemmen op alle voetballers en voetballiefhebbers. In die optiek past deze designwedstrijd perfect. De fans die mee het design bepalen waarmee de profspelers voetballen, schitterend toch?”

Wie goed kijkt, ziet op het shirt ook enkele opvallende kenmerken. Zo zijn de golven van de zee erin verwerkt én prijkt het logo van supportersfederatie Kustboys op de achterzijde van het shirt. “Zo geven onze supporters onze spelers letterlijk én figuurlijk een duwtje in de rug. Daarnaast zijn ook de drie Oostendse stadssleutels vervat in dat logo. Die sleutels behoren tot het wapenschild van de stad Oostende en tot het oude KVO-wapenschild. Zo krijgen we een synergie tussen de ‘nieuwe, innovatieve’ shirts van Decathlon en het ‘oude, traditionele, nostalgische’ gevoel,” aldus pers- en communicatieverantwoordelijke Bram Keirsebilck.

Binnenkort valt er trouwens nog meer nieuws te rapen in verband met de ontwerpwedstrijd en de clubidentiteit. Stay tuned !